Citarasa Asia selain daripada Sriracha
Saksikan bagaimana 2017 akan meraikan citarasa Asia dengan sos yang pedas-masam
Kelompok chef dan orang ramai sememangnya menggemari keenakan dan kebolehan sos Sriracha untuk disesuaikan dengan pelbagai jenis makanan, namun menjelang tahun 2017, muncul gelombang baharu dalam cita rasa Asia yang turut memberi impak kepada sos cili yang dipasarkan secara meluas tersebut.
Sekitar lima tahun lalu, sos cili Sriracha mengalami pertumbuhan memberangsangkan dalam pasaran Amerika Syarikat, disusuli dengan dominasi pasaran global.1 Pada April lalu, firma penyelidikan pasaran, IBISWorld, mendapati bahawa industri pembuatan sos cili berada di tangga kelapan dalam senarai industri yang mengalami pertumbuhan pesat di dunia.
Apa yang menghairankan adalah pengaruhnya yang sangat kecil dalam pasaran Asia – lokasi di mana sos cili tersebut dihasilkan. Terdapat banyak pilihan sos cili di Asia, dan ia membuatkan ramai penduduknya bingung dengan populariti sos Sriracha di negara-negara lain.
Kini, populariti sos Sriracha semakin berkurang. Justeru, pencinta gastronomi dan kelompok chef mula menantikan gelombang sos cili baharu dari Asia.
Sambal
Sambal; adunan yang diperbuat daripada cili merah segar, pes udang, bawang putih, halia, daun bawang, sos ikan dan perahan limau, telah dikenalpasti sebagai perasa makanan yang perlu diberi perhatian dan bakal digunakan secara meluas.
Fleksibilitinya dapat dilihat pada menu yang disediakan Fullerton Hotel di Singapura, yang menghasilkan ayam sambal berlada yang diperap dan dihidangkan bersama kepalan pulut kuning. City Garden Hotel, Hong Kong, pula menyaksikan sambalnya dimasak menerusi teknik stir fry (teknik orang Cina yang menggoreng bahan masakan dalam kuantiti yang sedikit menggunakan minyak yang sangat panas sambil ia dikacau di dalam kuali) bersama kepah, manakala di Kempinski, Jakarta, ia menjadi penyempurna aneka menu seperti bubur, mi, kambing bakar, hati lembu dan semestinya, laksa.
Gojuchang
Sementara itu, kerancakan pasaran sos cili di Korea masih berterusan. Antara yang popular ialah sos terbaharu dari Korea Selatan, gochujang, yang diperbuat daripada cili merah, beras pulut, taucu dan garam.
Reputasi cita rasa gochujang juga dikenalpasti perunding makanan dan restoran antarabangsa, Baum and Whiteman, sebagai trend perasa tahun ini. Para pengguna mahukan sesuatu yang berbeza dan asli, dan ia ditemui dalam keunikan rasa sos gochujang.2
Yuzu
Begitupun, bukan kepedasan sahaja yang merangsang tunas rasa individu. Yuzu, buah limau berwarna kuning yang kelihatan seperti campuran lemon dan limau Mandarin, turut dijangka akan mendominasi dapur-dapur utama di seluruh dunia. Buah yang berasal dari Asia Timur itu adalah bahan ruji yang digunakan dalam masakan orang Cina, Jepun dan Korea, serta berpotensi untuk memenuhi keinginan dunia terhadap perasa eksotik.
Rasa masam Yuzu membuatkan ia sempurna diadun dengan sos salad seperti vinaigret dan pencuci mulut menyegarkan seperti sorbet. Ramai chef turut menambah beberapa titis jus perahan yuzu ke dalam sos hollandaise sebagai pengimbang rasa.
Kelapa
Kelapa merupakan satu lagi perasa semula jadi yang mudah disesuaikan dalam masakan. Santan (air perahan kelapa yang telah diparut) memberikan keseimbangan rasa kepada sos, nata de coco pula kaya dengan fiber manakala kerisik memberikan keringanan dan rasa garing yang unik kepada sajian pencuci mulut. Air kelapa pula boleh dijadikan asas dalam penyediaan sup, menambah aroma kemanisan pada ayam dan makanan laut yang kemudiannya meresap ke dalam rasa hidangan tersebut.
Bahkan ia tampak menarik apabila diabadikan dalam bentuk gambar, nilai yang menepati kehendak generasi Millennial. Di Cafe Organic, Bali, misalnya, semangkuk smoothie berisikan buah-buahan, acai, chia seed dan beri goji dipersembahkan dalam tempurung kelapa yang sempurna untuk dikongsi di laman instagram.
Telur kuning asin
Satu lagi cita rasa yang menjadi trend ialah telur kuning asin. Sebagai makanan berkastard, telur kuning asin mula digunakan dalam penyediaan dim sum dengan dijadikan inti dalam roti kukus, kini fungsinya semakin meluas. Ketika roti croissant berintikan telur kuning asin dijual untuk kali pertama di kedai roti Flavour Flings, Singapura, ia habis dibeli orang ramai dalam tempoh setengah jam sahaja.
Begitu juga sos telur asin yang telah digunakan sebagai perencah dalam pelbagai jenis masakan menerusi teknik stir fry seperti ketam, udang termasuklah peria. Ia boleh dicampur di dalam pasta, dituang di atas gegelang bawang (onion rings) serta dijadikan sos pencicah yang enak untuk kentang goreng.
Sriracha pernah menjadi kegilaan ramai, tetapi berpandukan kreativiti kelompok chef dan sajian baharu yang disediakan mereka, perasa generasi baharu juga mampu menjangkau tahap versatiliti sepertimana yang ditawarkan sos Sriracha sebelum ini.
Kembali kepada Di Bawah Topi Chef
Rencana berkaitan
Ganjaran Menanti
- Peluang untuk mendapatkan sampel percume
- Resipi – resipi terbaru dan eksklusif dari Chef
- Perkongsian Inspirasi, tren dan tips menarik
- Diskaun untuk pembelian secara atas talian